ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΜΑΣ

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

ΙΣΤΟΡΙΚΟ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΜΑΣ

ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΜΑΣ

ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑΖΕΙΝ

ΟΙ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ

                                                                                              ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ

Στο σχολείο μας φέτος πραγματοποιούνται τα εξής προγράμματα:

·         Πρόγραμμα Πολιτιστικών: «Από το Ζατρίκιο στο Σκάκι».

·         Πρόγραμμα Πολιτιστικών: «Κυναίγειρος, ο Ελευσίνιος Ήρωας».

·         Πρόγραμμα Πολιτιστικών: «Η επικοινωνία των ανθρώπων μέσα από την τέχνη και την δημιουργία».

·         Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας: «Ισότητα των φύλων».

 1.«Από το Ζατρίκιο στο Σκάκι»

H λέξη σκάκι προέρχεται από την ιταλική scacco η οποιά τελικά προέρχεται από τα περσικά .

Παιχνίδια σχετιζόμενα με το σκάκι παίζονταν ήδη από την μακρινή αρχαιότητα στην περιοχή από την Ελλάδα και την Αίγυπτο ως και την Κίνα. Όλες οι χώρες που βρίσκονται σε αυτήν την περιοχή διεκδικούν την καταγωγή του παιχνιδιού. Ένα τέτοιο παιχνίδι είχε φτάσει και στους Κέλτες ήδη πριν τηνΡωμαϊκή κατάκτηση.

Το σκάκι είχε ήδη αποκτήσει την τελική σύγχρονή του μορφή στην δυτική Ευρώπη τον 15ο αιώνα. Οι μεταβολές τωνκανόνων τους τελευταίους πέντε αιώνες έχουν γενικά να κάνουν με την διαιτησία των αγώνων και όχι με το ίδιο το παιχνίδι.

Πολύ αρχαιότερα στοΒυζάντιο παιζόταν μια παραλλαγή του παιχνιδιού, το γνωστό ζατρίκιον. Το παιχνίδι αυτό πιθανότατα ήρθε κατευθείαν από τους Πέρσες. Μάλιστα η λέξη ζατρίκιον ετυμολογείται από την αρχαία περσική shatranj που σημαίνει "βασιλικό παιχνίδι" (αυτό λογικά ερμηνεύεται από τον ιδιαίτερο ρόλο του βασιλιά στο παιχνίδι και όχι "επειδή παιζόταν από βασιλιάδες").

Παρόλο που το ζατρίκιο είναι πολύ αρχαιότερο από το σκάκι στην υπόλοιπη Ευρώπη, δεν είναι ο άμεσος πρόγονος του σύγχρονου σκακιού. Ο άμεσος πρόγονος του σκακιού ήρθε στην δυτική Ευρώπη από τους Άραβες. Οι Άραβες με την σειρά τους είχαν πάρει το παιχνίδι επίσης από τους Πέρσες.

Παλιότερα πολύ δημοφιλής ήταν η θεωρία ότι το σκάκι γενικά κατάγεται από ένα ινδικό παιχνίδι, το τσατούραγκα (chaturanga) περίπου το 600 μ.Χ., αλλά οι αποδείξεις θεωρούνται πια αδύναμες. Ακόμα και έτσι η Ινδία είναι πολύ δημοφιλής υπόθεση για την καταγωγή του σκακιού.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι από το αραβικό σκάκι οι κινήσεις του ίππου, του πύργου, του βασιλιά και σε μεγάλο βαθμό των πιονιών παραμένουν αναλλοίωτες. Οι Άραβες κατασκεύαζαν επίσης και σκακιστικά προβλήματα. Κάποια, χάρις στην παραπάνω ομοιότητα, διατηρούν αναλλοίωτη την λειτουργικότητά τους, όπως στο παράδειγμα αριστερά, (αλλά η λύση 1.Ιθ5+ Π:θ5 2.Πη6+ Ρ:η6 3.Πε6# δεν έχει τα χαρακτηριστικά που είναι επιθυμητά στην εποχή μας). Οι βασικές μεταβολές που υπέστη το σκάκι είναι η κίνηση της βασίλισσας (η οποία στο σύγχρονο σκάκι έγινε πανίσχυρη), η κίνηση του αξιωματικού, η δυνατότητα των πιονιών να κινηθούν κατά δύο τετράγωνα στην πρώτη τους κίνηση, καθώς και το ροκέ.

Ο πύργος αρχικά συμβόλιζε τα άρματα, αλλά με κάποιον τρόπο φαίνεται να συνδέθηκε και με τους πολιορκητικούς πύργους.

 

Υπεύθυνοι καθηγητές: Λίτσας Δημήτρης, Φυσικός

                                 Τριβυζά Βασιλική, Καλλιτεχνικών (Υποδιευθύντρια)

2.«Κυναίγειρος, ο Ελευσίνιος Ήρωας»

 Ο Κυναίγειρος  θεωρείται θρύλος από  τον  τρόπο  που θυσίασε  τη ζωή  του, στη  μάχη του  Μαραθώνα. Όμως, αυτού του Ελευσίνιου ήρωα και η σημασία της θυσίας του ,παραμένει άγνωστη. Ο Κυναίγειρος ήταν ένας από τους 10 στρατηγούς της μάχης του Μαραθώνα. Ο θρύλος μας λέει ότι έπιασε το πλοίο των έχθρων (του στρατηγού Δάτη) με τα χέρια του, και αφού κόπηκαν διαδοχικά, αυτός αδιαφορώντας έφτασε να  συγκρατεί το πλοίο με τα δόντια ,ώσπου κόπηκε το κεφάλι του. Αυτή λοιπόν η ιστορία είναι ένα τρόπος για να καταλάβουν και να γνωρίσουν τα παιδιά, το εθνικό συναίσθημα και το σημαντικότερο τη φιλία υπέρ της πατρίδας. Τη φιλοπατρία την ανώτερη αξία.

 

Υπεύθυνοι καθηγητές: Παπαχριστοδούλου Ιωάννης, Μαθηματικός(Διευθυντής)

                                        Τριβυζά Βασιλική, Καλλιτεχνικών (Υποδιευθύντρια)

3. «Η επικοινωνία των ανθρώπων μέσα από την τέχνη και την δημιουργία»

Οι μαθητές έχουν την δυνατότητα να εκφραστούν μέσα από διάφορους τρόπους τέχνης (ζωγραφική, θέατρο, ποίηση, φωτογραφία κ.α.). Οι δημιουργίες τους παρουσιάζονται μέσω της σχολικής εφημερίδας με τίτλο «Τα παιδεία σχολειάζει» η οποία θα εκδοθεί για 4ο συνεχόμενο έτος. Επίσης περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός ντοκιμαντέρ καθώς και την υλοποίηση  μίνι θεατρικών παραστάσεων.

Υπεύθυνοι καθηγητές: Παπαδοπούλου Φωτεινή, Μουσικός

                                  Σεγκουνάς Χρήστος, Πληροφορικής

4.«Ισότητα των φύλων»

Η ισότητα των δύο φύλων αποτελεί σημαντικό θέμα στις μέρες μας μια και παρά την βελτίωση της κατάστασης το πρόβλημα δεν έχει επιλυθεί. Σκοπός του προγράμματος είναι να κατανοήσουν οι μαθητές το πρόβλημα να το εντοπίσουν και να το διορθώσουν.

Υπεύθυνοι καθηγητές: Παπαχριστοδούλου Ιωάννης, Μαθηματικός(Διευθυντής)

Παπαδοπούλου Φωτεινή, Μουσικός